Душан Милијић: БЛАГО КНЕЗА ДУЧИЋА

Душан Милијић: БЛАГО КНЕЗА ДУЧИЋА

Поводом романа Химерина крв Славише Павловића

Упамћен и као велики уметник речи, и као врсни дипломата, и као неодољиви љубавник, а често титулисан као кнез српских песника, Јован Дучић представља једно од оних имена која су незаобилазна кад се говори о српској историји, књижевности и политици прве половине XX века, а сасвим је сигурно да Дучићево песничко стваралаштво јесте један од преломних тренутака у српској поезији, и то оних тренутака у којима се квалитет целе једне књижевности подиже на знатно виши ниво.
Сагледавши сваки аспекат песникова живота, осврнувши се и на његове личне и на професионалне мотиве, Славиша Павловић дао је у свом роману Химерина крв (Лагуна, Београд 2020) свеобухватну биографију Јована Дучића, од младости у окупираној Босни и Херцеговини, преко књижевног и дипломатског напредовања по европским културним и политичким центрима, до последњих покушаја и напора за духовни спас отаџбине, које је песник неуморно чинио и након што је из фашизмом захваћене Европе отишао у Америку.
На тај начин, Химерина крв може се једном речју дефинисати као животопис великог српског песника, али с обзиром на то да је Павловић донео цео роман малтене кроз ток свести главног јунака – чак и онда кад је приповедање у трећем лицу – пре би се могло рећи да је ово књига једног уметника о другом уметнику, тим пре што би се многе реченице које у роману изговара сâм Дучић (без обзира на то да ли су историјске или фиктивне) лако могле применити на књижевну и културну средину у којој Павловић ствара своје дело.
Из тог разлога, понекад ћемо тешко разликовати које су речи Дучићеве а које Павловићеве, али управо ће нас такви моменти још више зближити и са Дучићевим ликом и са његовом епохом, а томе ће свакако допринети и релативно кратке реченице које много више исказују намеру за будуће догађаје него приповедање о протеклим догађајима, тако да ћемо и сами помислити како смо продрли у најтајанственије песникове мисли, те да заједно са њим нестрпљиво ишчекујемо оно што је он сâм испланирао да уради.
Разуме се да ће утолико веће разочарање бити ако песник не буде успео да оствари своје намере, али и на то читалац мора бити припремљен, јер зна се да је Дучић дипломатску каријеру градио у време кад се премештаји из државе у државу нису вршили због заслуга него зато да би на упражњено место дошао неки послушнији чиновник; зна се да је освајао свој Парнас у средини која великанима одаје епско поштовање тек кад их понизи или убије; зна се да је као већ прослављени песник своје образовање и ауторитет ставио у службу властодржаца који су се највише плашили паметних људи што се издвајају из полтронске околине.
Иако је Павловић приказ сваког догађаја дао искључиво из Дучићевог угла, ипак се не може рећи да је писац био пристрасан према песнику коме је посветио свој роман, јер са друге стране је и читаоцу остављено довољно простора да сâм донесе закључак да ли је Дучић као дипломата чинио исправне потезе – или и он донекле сноси кривицу за неуспехе државе коју је представљао; да ли је имао право да себе већ унапред сматра великим уметником – или је реч само о претераној гордости; да ли је у толиким љубавним аферама заиста ишао за својим срцем – или је ипак само хранио сопствени его; да ли је, као Херцеговац, био више поносан на свој јуначки крај – или је више био жељан да је што даље од завичаја не би ли управо на тој дистанци градио сопствену вредност и успехе.
Препун противуречности (што је свакако случај и са бројним другим књижевним ствараоцима), Дучићев живот дат је таквим бојама и у роману Химерина крв, који је истовремено и роман о једном турбулентном и ништа мање контроверзном времену, током којег је српска књижевност прешла пут од старог Јове Змаја до младог Милоша Црњанског, а српска историја пут од комитских одреда Воје Танкосића до емигрантске југословенске владе у Лондону.
Стога ће нас Химерина крв Славише Павловића упознати и са духовним благом које нам је оставио Јован Дучић, али ће нам указати и на многе грешке и заблуде Дучићевог времена, па и на крвопролића пред којима би и сама Химера поклекла, а током којих песницима не би остало ништа друго осим да помоћу својих стихова оставе лирску поруку поколењима која ће се наћи пред епским искушењима.

Првобитна верзија текста: Лагуна Букмаркер

Оставите коментар

Ваша имејл адреса неће бити објављена Потребна поља су означена *